Per primera vegada en esta legislatura, tots els grups polítics de les Corts Valencianes s’han posat d’acord en matèria de aigua i ha estat possible per iniciativa del grup Compromís. El diputat del BLOC Josep Maria Pañella presentà una Proposició No de Llei per a posar en marxa a les institucions valencianes perquè defensen els regants i usuaris valencians del Xúquer, perquè l’Ajuntament d’Albacete estava incomplint el conveni d’Alarcón, gastant l’aigua que li tocava a la part valenciana i sense pagar el que estava previst.

Després de la primera proposta, el text original ha estat modificat per una esmena transaccional però que no afecta a l’esperit de la iniciativa de Compromís i, finalment, tots els grups han donat suport a allò que defensava el grup parlamentari format per diputats del BLOC i Iniciativa, acordant el següent:

Les Corts Valencianes insten al Ministeri de Medi Ambient i Medi Rural a que adopte quantes mesures siguen necessàries per garantir el compliment del conveni signat el 23 de julio, de 2001 entre el Ministeri i la Unitat Sindical d’Usuaris del Xúquer, sobre l’explotació i conservació de l’embassament d’Alarcón.
Les Corts insten al Consell de la Generalitat a que continue donant tot el suport institucional i polític que requerisquen els usuaris valencians del Xúquer.

Les Corts donen el seu suport als usuaris valencians del Xúquer en la seua oposició a qualsevol reducció dels cabals destinats als regadius tradicionals valencians de la Ribera del Xúquer, de manera que se seguisca garantint el dret de les entitats de rec integrades en USUJ a l’ús preferent de l’embassament d’Alarcón.

Segons Pañella, “una volta més, hem demostrat que des de Compromís estem preocupats pels problemes de la nostra societat i per això fem propostes fermes, serioses i responsables i per això, hem aconseguit unir unes Corts prou dividides i enfrontades en defensa dels interessos justos i històrics dels regants del Xúquer”.

VALÈNCIA, 29 d’ABRIL de 2010